Jos kylmänä vuodenaikana moottorin käynnistyksessä on usein
ongelmia, kesällä akun kiihtynyt ikääntyminen, ylikuumeneminen ja ylilatauksen
riski korostuvat.
Ennen kuuman kauden alkua on tärkeää diagnosoida akku. Jos
akku ei ole uusi ja olet huomannut, että auto ei käynnisty ensimmäisellä
kerralla, voi olla aika vaihtaa se.
Tarkastus voidaan tehdä joko huoltoasemalla tai itsenäisesti
yleismittarilla. Arvioi jännite, käynnistysvirta ja tarkista kotelo ja navat
vaurioiden varalta.
Kuuma sää
lisää akun sisällä olevan kosteuden haihtumista, erityisesti huollettaessa.
Tämä voi johtaa elektrolyyttitason laskuun, levyjen sulfatoitumiseen ja
kapasiteetin menetykseen. On tärkeää lisätä tislattua vettä ajoissa ja
varmistaa, että tulpat ovat tiiviisti kiinni. Huoltovapaat akut tulee tarkastaa
silmämääräisesti kotelon turpoamisen ja vuotojen varalta, puhdistaa navat,
kiristää kiinnikkeet ja tarkistaa latausjärjestelmä ylikuumenemisen ja
ylilatauksen välttämiseksi.
Kiinnitä huomiota paitsi akkuun myös moottorin
jäähdytysjärjestelmään – kuumuudessa se toimii äärirajoilla. Varmista, että
jäänestoaineen taso on normaali, jäähdytin on puhdas ja tuuletin toimii hyvin.
Ilmastointilaite vaatii huoltoa tai ainakin diagnostiikkaa
ennen kesäkautta. Ylikuormitettu järjestelmä voi vikaantua sopimattomalla
hetkellä. Tarkista kylmäaineen taso ja puhdista myös suodattimet
epämiellyttävien hajujen välttämiseksi ja jäähdytystehon ylläpitämiseksi.
Älä unohda jarrunestettä ja tuulilasinpesunestettä – niiden
taso kannattaa myös tarkistaa.
On tärkeää muistaa, että auton käytöllä kuumalla säällä on
omat ominaisuutensa. Pitkäaikainen pysäköinti paahtavan auringon alla johtaa
moottoritilan ylikuumenemiseen.
Kommentit
Lähetä kommentti