Siirry pääsisältöön

Miten ja miksi sinun täytyy valmistella autosi kesäkautta varten

 

Jos kylmänä vuodenaikana moottorin käynnistyksessä on usein ongelmia, kesällä akun kiihtynyt ikääntyminen, ylikuumeneminen ja ylilatauksen riski korostuvat.

Ennen kuuman kauden alkua on tärkeää diagnosoida akku. Jos akku ei ole uusi ja olet huomannut, että auto ei käynnisty ensimmäisellä kerralla, voi olla aika vaihtaa se.

Tarkastus voidaan tehdä joko huoltoasemalla tai itsenäisesti yleismittarilla. Arvioi jännite, käynnistysvirta ja tarkista kotelo ja navat vaurioiden varalta.

Kuuma sää lisää akun sisällä olevan kosteuden haihtumista, erityisesti huollettaessa. Tämä voi johtaa elektrolyyttitason laskuun, levyjen sulfatoitumiseen ja kapasiteetin menetykseen. On tärkeää lisätä tislattua vettä ajoissa ja varmistaa, että tulpat ovat tiiviisti kiinni. Huoltovapaat akut tulee tarkastaa silmämääräisesti kotelon turpoamisen ja vuotojen varalta, puhdistaa navat, kiristää kiinnikkeet ja tarkistaa latausjärjestelmä ylikuumenemisen ja ylilatauksen välttämiseksi.

Kiinnitä huomiota paitsi akkuun myös moottorin jäähdytysjärjestelmään – kuumuudessa se toimii äärirajoilla. Varmista, että jäänestoaineen taso on normaali, jäähdytin on puhdas ja tuuletin toimii hyvin.

Ilmastointilaite vaatii huoltoa tai ainakin diagnostiikkaa ennen kesäkautta. Ylikuormitettu järjestelmä voi vikaantua sopimattomalla hetkellä. Tarkista kylmäaineen taso ja puhdista myös suodattimet epämiellyttävien hajujen välttämiseksi ja jäähdytystehon ylläpitämiseksi.

Älä unohda jarrunestettä ja tuulilasinpesunestettä – niiden taso kannattaa myös tarkistaa.

On tärkeää muistaa, että auton käytöllä kuumalla säällä on omat ominaisuutensa. Pitkäaikainen pysäköinti paahtavan auringon alla johtaa moottoritilan ylikuumenemiseen.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

BMW-jousituksen korjaus

  Jousitusongelmien tärkeimmät merkit ovat: Lisääntynyt polttoainetaloudellisuus Epätasainen tiepinta Lisääntynyt jarrutus Virheellinen ajoneuvon suuntaus Diagnostinen prosessi Nosta ajoneuvo: Käytä tunkkia ja tukia. Näin pääset käsiksi jousitukseen ja voit tarkastaa kaikkien komponenttien kunnon silmämääräisesti. Tarkista iskunvaimentimet: Paina jokaista pyörää alaspäin nähdäksesi, kuinka nopeasti se palaa alkuperäiseen asentoonsa. Jos ajoneuvo pomppii, se voi viitata siihen, että iskunvaimentimet on vaihdettava. Tarkista jouset: Tarkista jouset halkeamien ja muiden vaurioiden varalta. On parasta tarkastaa ne ajoneuvon ollessa tasaisella alustalla. Tarkista renkaat: Renkaiden kuluminen voi olla merkki jousitusongelmista. Tarkista renkaiden epätasainen kuluminen, joka voi viitata virheelliseen geometriaan. Arvioi tukivarret ja kiinnitykset: Kiinnitä huomiota tukivarsien ja kiinnitysten kuntoon. Tarkista vaurioiden tai korroosion varalta. Jousituksen korjaus ...

Miksi auton ikkunat huurtuvat?

Auton ikkunoiden usein tapahtuva huurtuminen talvella ja sateella Auton ikkunat voivat huurtua mihin aikaan vuodesta tahansa. Useammin auton ikkunat kuitenkin huurtuvat, jos ulkona on korkea ilmankosteus. Tämä tilanne on tyypillinen sateiselle säälle ja talvelle. Ikkunoiden ja ovien avaaminen sateella, kuljettajan ja matkustajien märät vaatteet sekä kengistä kumimatoille kertyvä vesi edistävät kosteuden kertymistä matkustamoon. Koska lämmitetyn auton sisä- ja ulkolämpötilat eroavat toisistaan, syntyy kondensaatiota. Pienimmätkin vesihiukkaset laskeutuvat lasille ja estävät näkyvyyttä. Talvella sisä- ja ulkolämpötilat vaihtelevat suuresti. Siksi kylmänä vuodenaikana ikkunoiden sisäpinnalla voi usein nähdä jäätä. Kesällä kosteus näistä paikoista voi haihtua, mutta talvella se ehtii jäätyä. Auton ikkunoiden huurtumisen syyt 1. Jäänestoaineen vuoto Ei ole selvää, mitä tehdä, jos tuulilasi huurtuu sisältäpäin, vaikka ulkona olisi hyvä sää ja ilmanvaihtojärjestelmä toimisi kunnol...

Onko mahdollista kytkeä ilmastointilaite päälle autossa talvella?

Ilmastointilaitteen toimintaperiaate autossa Ilmastointilaitteen toimintaperiaate on samanlainen kuin jääkaapin. Laitteen käynnistämisen jälkeen tapahtuu seuraavia prosesseja: Kompressori luo paineen ja puristaa kaasumaisessa olomuodossa olevan freonin. Paineen vaikutuksesta freoni lämpenee ja siirtyy lauhduttimeen, jossa se muuttuu nestemäiseksi. Nestemäinen kylmäaine syötetään kuivaimeen, josta vesi poistetaan. Freoni siirtyy höyrystimeen, jossa se jäähtyy, jäähdyttää ilman ja muuttuu jälleen kaasuksi. Kylmä ilma johdetaan ohjaamoon puhaltimen avulla. Kaasumainen kylmäaine siirtyy takaisin kompressoriin. Sykli alkaa alusta. Kompressori saa virtansa moottorista. Siksi ilmastointilaitteen käyttö lisää polttoaineenkulutusta. Se, kuinka paljon se kasvaa, riippuu auton mallista, ajoneuvon käyttöolosuhteista ja muista tekijöistä. Ilmastoinnin oikea käyttö autossa talvella Ilmastointilaitteen toiminnalla autossa talvella on omat ominaisuutensa. Tarkastellaanpa, onko auto...